De Debutantenschrijfwedstrijd 2020

De Debutantenschrijfwedstrijd 2019|2020 is geweest.  Vanaf maandag 21 oktober 2019 tot 7 januari 2020 ontvingen we meer dan 650 inzendingen. Maandag 27 april wordt de winnaar van deze zesde editie alweer in het dagelijkse radioprogramma Kunststof op radio 1 bekend gemaakt.

De Debutantenschrijfwedstrijd is een initiatief van de Stichting Beter Schrijven. Deze wedstrijd is voor alle (toneel)schrijvers, dichters & slammers die nog niet onder contract staan van een uitgeverij of producent. Tijdens het Beter Schrijven Festival op 28 maart 2020 in Lab111 Amsterdam wordt deze Debutantenprijs uitgereikt aan de nummer 1 van alle inzendingen. Er kan geschreven worden in de categorieën: fictie, non-fictie, poëzie, poetry slam en toneel.

Doe nu mee en vul onder aan deze pagina het contactformulier in!

Debutantenprijs

Omdat kwaliteit hoog in het vaandel staat, heeft Stichting Beter Schrijven besloten om voortaan af te zien van de publieksprijs. Ieders werk wordt uitsluitend beoordeeld door een vakjury van professionele schrijvers.

De longlist

De longlist staat vanaf 21 januari voor een deel op de website en zal in de loop van de week aangevuld worden tot 100. Een beetje vertraging is veroorzaakt door maar liefst 681 inzendingen. Een historische hoeveelheid waar de voorselectie commissie iets meer tijd voor nodig heeft om tot een goed oordeel te komen.

De shortlist

De shortlist van 10 genomineerden staat vanaf vrijdag 10 april 2020 online.

De prijs

• Manuscriptadvies plus gesprek
  • Publicatie in het online magazine van Editio
  • Papieren publicatie bij het oudste literair-culturele tijdschrift na De Gids uit het Nederlands taalgebied: DWB
  • Twee kaarten voor het Boekenbal 2021
  • Twee kaarten voor het Beter Schrijven Festival 2021

De prijzenlijst groeit… Houd de website in de gaten.

Vakjury

Wedstrijdredacteur

Salomon Engelsman is ‘redacteur nazorg’ van de schrijfwedstrijd. Salomon is eigenaar en producer van Sunice, een filmproductie bedrijf.  Salomon is verhalenverteller pur sang en weet wat goede verhalen zijn voor film, fictie, en toneel. Hij adviseert deelnemers die vragen hebben. redactie@stichtingbeterschrijven.nl

Spelregels